Ile średnio dziennie unikalnych użytkowników odwiedza Twój portal? Do czego przydatna jest strona www, jeśli nikt jej nie odwiedza? Taka strona nic nie sprzeda, ani nie spowoduje dla Twojej firmy przyrostu kontaktów z potencjalnymi klientami. Wizerunek Twojej firmy nie poprawi się, jeśli Twoją stronę odwiedzasz tylko Ty i Twoja rodzina. Jak chcesz zwiększyć oglądalność swojej strony, jeśli nie wiesz, ile osób ją obecnie odwiedza.
Reklama w internecie daje niemożliwe w innych mediach sposoby mierzenia efektów. Możemy dla Państwa uzyskać informacje o tym, ilu internautom została wyświetlona reklama, ile osób w nią kliknęło, a przy odpowiedniej konfiguracji Google Analytics także jakie akcje wykonali po przejściu na Państwa stronę. Rezultaty kampanii powinny byc monitorowane przez cały czas jej trwania, co daje możliwość jej bieżącej optymalizacji i zwiększa jej efektywność. Podstawowym wyznacznikiem efektywności reklamy online jest jej klikalność. Mierzona jest ona wskaznikiem CTR (ang. click through rate). Wskaźnik ten jest wyrażony w procentach i pokazuje, jaki odsetek uzytkowników widzących reklamę kliknęło w nią.
Reklamodawcom często chodzi jednak nie o to, by przyciągnąć na stronę jakichkolwiek internautów, ale o to by zdobyć tych, którzy rzeczywiście są zainteresowani oferowanymi produktami lub usługami. Dlatego najbardziej precyzyjną miara skuteczności kampanii jest tzw. współczynnik konwersji. Wyrazony procentowo pokazuje, jaki odsetek użytkowników wykonał na docelowej stronie pożądaną akcję.
Złoty trójkąt google
Od 2006 roku w świadomości Internautów istnieje pojęcie „Złotego Trójkąta Google”. Badania stron internetowych wykazały, że użytkownicy wyszukiwarki Google odruchowo skupiają swój wzrok na w ściśle określonym miejscu na ekranie. Obrazowo widać to na screenshocie obok.
Miejsce na planszy przypominające kształtem Amerykę Południową (na zdjęciu po lewej) oznacza pole najbardziej skupiające wzrok Internautów. Kolory wyznaczają stopnie skupienia wzroku. Znaczki „X” pokazują nam gdzie klikają, a czerwona pozioma linia ustala w którym miejscu badane osoby przewinęły zawartość strony. Choć „złoty trójką google” przestał już być trójkątem (zdjęcie po prawej) to rozumienie istnienia miejsc częściej „klikalnych” ma istotne znaczenie dla e-marketingu.
Świadomość użytkowników Internetu na temat siły marketingu internetowego wzrasta z każdym rokiem. Powyższy wykres wprost pokazuje gdzie potencjalny Internauta skupia swoją uwagę i jak to ewoluowało na przestrzeni lat. W związku z tym musimy dążyć do tego, aby strona WWW, bądź jej reklama znalazła się odpowiednim miejscu.